Czy założenie firmy to dobry pomysł? Lista pomocnych pytań
Wizja prowadzenia własnego, dochodowego biznesu jest niezwykle kusząca, w końcu kto by nie chciał być swoim jedynym szefem i panem losu? Jednak zanim podejmiesz ostateczną decyzję, spróbuj zweryfikować pomysł założenia firmy i odpowiedzieć sobie na parę podstawowych pytań.
-
Czy masz predyspozycje do bycia przedsiębiorcą?
Czym innym jest bycie fachowcem w swojej specjalizacji np. świetnym programistą, czym innym prowadzenie biznesu - odpowiednio - w branży IT. Sprawny przedsiębiorca musi mieć wiele innych cech, np. umiejętności organizacyjne, przywódcze, sprzedażowe, interpersonalne itd. Zwłaszcza podczas rozkręcania działalności gospodarczej właściciel musi zajmować się w zasadzie każdym aspektem prowadzonej firmy i nad wszystkim mieć kontrolę. Niezbędne są także niewyobrażalne pokłady motywacji, wytrwałości i optymizmu oraz naprawdę duża ilość czasu poświęcanego na rozwój firmy.
-
Czy posiadasz wiedzę, umiejętności i znajomość branży konieczne do prowadzenia działalności danego typu?
Tzw. know-how to wiedza bezcenna i nie można jej nabyć zaglądając do Internetu – konieczne jest osobiste doświadczenie w danej dziedzinie. Dodatkowo wiele zawodów czy działalności jest obwarowanych posiadaniem specjalistycznych uprawnień czy licencji. Poza tym, żeby skutecznie działać na danym rynku, trzeba znać jego realia, stosowane rozwiązania, zapotrzebowanie na konkretne produkty i usługi, niezbędna jest też znajomość konkurencji. Nawet jeśli wydaje się, że dany biznes jest prosty „jak budowa cepa”, w praktyce może się okazać, że pewne nieznane nam niuanse uniemożliwią odniesienie sukcesu. Konieczne jest także uprzednie sprawdzenie (o ile nie dysponujemy wiedzą na ten temat), czy rynek nie jest zamknięty dla nowych podmiotów i nie natrafimy na ukryte bariery.
-
Czy masz konkretny pomysł na biznes?
Jeśli chcesz działać profesjonalnie, jeszcze przed założeniem firmy powinieneś przygotować porządny biznesplan. Nie musi to być jakiś oficjalny dokument, chodzi o dokładną analizę pomysłu biznesowego i zaplanowanie szczegółów jego realizacji. Musisz sprecyzować odpowiedzi na podstawowe pytania, takie jak np.: Czym będzie się wyróżniał oferowany przez Ciebie produkt bądź usługa (tzw. USP – unikalna korzyść)? Do kogo będziesz kierował swoje produkty czy usługi? Czy wybrana nisza rynkowa jest wystarczająco duża? Jak wygląda Twoja przyszła konkurencja? Czy jest możliwość skalowania oraz automatyzacji działania firmy? itp.
Im więcej szczegółowych pytań rozważysz i im więcej precyzyjnych odpowiedzi udzielisz, tym większe szanse, że podejmiesz właściwą decyzję. W osiągnięciu tego efektu pomocne zapewne będzie zbadanie rynku klienta. Może się bowiem okazać, że Twoje wyobrażenia na temat potrzeb klienta, a jego rzeczywiste potrzeby to dwa, zupełnie do siebie nie podobne twory. A nawet jeśli trafiłeś z pomysłem w punkt, sprawdź czy grupa docelowa posiada środki finansowe, aby nowe rozwiązanie zakupić. Badania rynku wcale nie są takie kosztowne ani skomplikowane, a mogą przynieść prawdziwe oświecenie.
-
Czy to się kalkuluje?
Obok biznesplanu, który sprecyzuje, jak ma działać firma, bardzo istotne jest też skalkulowanie prognozowanych kosztów i przychodów, a co za tym idzie – zysków. Sprzedaż produktów czy też usług musi być nie tyle duża, co zyskowna, a bieżąca działalność powinna być bezproblemowo pokrywana. Bez płynności finansowej Twoja firma szybko „popłynie”.
-
Jaką masz motywację do prowadzenia firmy?
Zastanów się, czemu tak naprawdę chcesz prowadzić działalność biznesową. Jeśli za tą chęcią kryją się jedynie poboczne pobudki, np. ucieczka przed stresującą czy niesatysfakcjonującą pracą, Twój zapał do pracy nad rozwojem firmy może szybko minąć. Na porządku dziennym są historie firm, które pierwszy zysk przyniosły dopiero po miesiącach wytężonej pracy, a prawdziwe pieniądze są często wynikiem całych lat harówki. Żeby dopiąć swego, konieczny jest w tym przypadku upór i samozaparcie, które wynikają nie tylko z charakteru przedsiębiorcy, ale i jego wewnętrznego przekonania, że w końcu się uda i że osiągnięcie celu jest najważniejsze. Jeśli więc Twoją główną motywacją jest chęć zrealizowania pomysłu biznesowego – wtedy dopiero projekt ma szanse na powodzenie.
-
Jakie jest Twoje zaplecze (w tym czy możesz liczyć na pomoc innych)?
Warto też przeprowadzić analizę własnych zasobów, zwłaszcza tego, czy możesz liczyć na wsparcie znajomych ludzi. W Twoim otoczeniu powinny być osoby, które zechcą Cię odciążyć w niektórych obszarach. Nawet jeśli będzie chodzić o proste czynności, wiedz, że ich kumulacja może zabrać Ci czas, który powinieneś poświęcać na sprawy kluczowe dla rozwoju firmy. Każda pomoc, zwłaszcza na początku, może okazać się zbawienna, nie wspominając o tym, że w najcięższych momentach, kiedy będziesz musiał zmierzyć się z niepowodzeniami, właśnie dzięki wsparciu innych osób może udać Ci się wytrwać – i osiągnąć sukces.